|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / BKRF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
BKRF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kresba figurální - povinně volitelná
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
25 / -
|
4 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
29 / -
|
6 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty vnímání lidské postavy v prostorových souvislostech, ve správných proporcích, perspektivních zkratkách a typových odlišnostech a následně tato pozorování převést do kresebného zobrazení.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- 80% aktivní účast na seminářích,
- splnění všech průběžných dílčích seminárních úkolů v průběhu celého semestru dle pokynů vyučujícího.
|
Obsah
|
1. - 13.
- Teoretický úvod do kresebné disciplíny.
- Vysvětlení perspektivy (úhlové vizování).
- Proporce, kresba figury v geometrické stylizaci.
- Kresba zaměřená na proporce a perspektivu.
- Anatomie - postupné seznámení.
- Zachycení výrazu.
- Zachycení lidských emocí.
Postup výuky směřuje od podrobných studií s využitím anatomických detailů k postupům, které využívají modelování tvaru pomocí světla a stínu, a které zapojují do kresby vystižení osobnosti a výrazu modelu.
V další fázi výuka postupně přechází k osobitému - volnému kresebnému výrazu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
-
Doporučená:
Tetiva, Vlastimil. Česká kresba 20. století ze Sbírek Alšovy jihočeské galerie : Katalog výstavy, Hluboká nad Vltavou, květen-září 1984. Hluboká nad Vltavou : Alšova jihočeská galerie, 1984.
-
Doporučená:
Tetiva, Vlastimil. České umění 20. stol. 20.
-
Doporučená:
Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
-
Doporučená:
Marco, Jindřich. O grafice. Praha : Mladá fronta, 1981.
-
Doporučená:
on-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
-
Doporučená:
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Doporučená:
Rusek, Ladislav. Umění kresby : učební text pro studium výtvarné výchovy : učitelství v 6. - 9. roč. ZŠ. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1977.
-
Doporučená:
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
65
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat základní kresebné technologie,
popsat možnosti kresby, kresebné kompozice,
popsat výtvarné prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat a používat základní kresebné technologie,
využívat základní možností kresby a kresebné kompozice,
zapojit svoji prostorovou představivost,
výtvarně vyjádřit prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
kritérií volby adekvátního způsobu kresby, vhodného pro vystižení např. charakteru, atmosféry atd.,
aplikace kresebných dovedností, získaných studiem anatomických detailů (oko, ucho, nos apod.) na kresbu celé figury; přizpůsobení kresebného výrazu určitému charakteru, modelu, atd.,
důležitosti zvládnutí a kresebného vyřešení proporcí figury, anatomie, portrétu, pohybu figury, a dále postupně výrazu, gestikulace, lidských emocí (smíchu atd.), |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvolit nejvhodnější způsob kresby pro vystižení např. charakteru, atmosféry atd. |
využít kresebných dovedností, získaných studiem anatomických detailů (oko, ucho, nos apod.), aplikovat je na kresbu celé figury; přizpůsobit kresebný výraz určitému charakteru, modelu... |
bude schopen zvládnout a kresebně vyřešit proporce figury, anatomii, portrét, pohyb figury, a dále postupně výraz, gestikulaci, lidské emoce (smích atd.) |
zvolit nejvhodnější způsob kresby pro vystižení např. charakteru, atmosféry atd. a vypracovat kresbu lidské figury v životní velikosti na základě této volby,
nakreslit základní lidský portrét na základě studie jeho dílčích součástí,
kresebně vyjádřit prostor a hmotu lidské figury z různých úhlů a z různých vzdáleností, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|