|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / MEG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
MEG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Socializace a mediální gramotnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSS/TMK1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz navazuje na základní kurzy z oblasti sociologie médií a komunikace. Předmět poskytuje studentům základní vhled do problematiky mediální gramotnosti a mediální výchovy, seznamuje s historickým kontextem vývoje snah o vzdělávání k "životu s médii", s aktuální situací v této oblasti v našem prostředí a se základními teoretickými přístupy a metodickými postupy využívanými při realizaci mediální výchovy. Pozornost je také věnována vztahům mezi mediální gramotností, socializací a životním cyklem. Kurz tak rozvíjí tyto základní sociologické pojmy a ukazuje jejich teoretické a praktické uplatnění v této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
- seminární práce a její prezentace, písemný test, pohovor
|
Obsah
|
- socializace, životní cyklus a mediální gramotnost
- mediální gramotnost jako součást všeobecného vzdělání
- základní tematické vymezení mediální gramotnosti
- mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled)
- mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství
- cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy
- přístupy k realizaci mediální výchovy
- "systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám"
- "společenské" problémy mediální výchovy
- ukázky realizace mediální výchovy
- seminární projekt
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. František Kalvas, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Ema Hrešanová, Ph.D. (100%),
Mgr. Zdeněk Sloboda (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Ema Hrešanová, Ph.D. (100%),
Mgr. Zdeněk Sloboda (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Buckingham, David. Media education : literacy, learning and contemporary culture. Cambridge : Polity Press, 2003. ISBN 0-7456-2830-3.
-
Základní:
Worsnop, Chris M. Screening images : ideas for media education. Mississauga : Wright Communications, 1999. ISBN 0-9697954-2-4.
-
Základní:
Brunner, Cornelia; Tally, William. The New media literacy handbook : an educator's guide to bringing new media into the classroom. New York : Doubleday, 1999. ISBN 0-385-49614-1.
-
Základní:
Potter, W. James. Theory of media literacy : a cognitive approach. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2004. ISBN 0-7619-2952-5.
-
Základní:
Mičienka, Marek; Jirák, Jan. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
-
Rozšiřující:
Postman, Neil - Powers, Steve. How to watch TV news. Harmondsworth, UK: Penguin Book, 1992.
-
Rozšiřující:
Kubey, Robert (ed.). Media Literacy in the Information Age: Current Perspectives. London: Transaction Publishers, 2001.
-
Rozšiřující:
Brečka, Samuel. Mediálna výchova. Bratislava: Národne centrum mediálnej komunikácie., 1999.
-
Rozšiřující:
Buckingham, David (ed.). Teaching Popular Culture: Beyond Radical Pedagogy. London: Routledge., 2004.
-
Rozšiřující:
Mastermann, Len. Teaching the Media. London: Routledge, 1985.
-
Rozšiřující:
Considine, David M. - Haley, Gail E. Visual Messages: Integrating Imagery into Instruction. TEACHER IDEAS PRESS: Englewood., 1999.
-
Doporučená:
Jirák, Jan - Wolák, Radim (eds.). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání.. Praha: Radioservis, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
28
|
Projekt individuální [40]
|
36
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
34
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
studenti musí být schopni číst anglicky. Studenti znají základní pojmy teorie masových médií a komunikace |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni: - popsat vztah socializace a mediální gramotnosti - popsat vztah životního cyklu a mediální gramotnosti - popsat historii mediální výchovy - orientovat se ve stavu mediální výchovy v zahraničí - charakterizovat stav mediální výchovy v ČR - definovat vztah mediální výchovy k ostatnímu vzdělávání - identifikovat společenské problémy mediální výchovy - definovat základní pojmy a koncepty mediální gramotnosti a mediální výchovy - aplikovat ty to koncepty a pojmy na současnou českou společnost - analyzovat stav české mediální výchovy - vypracovat vlastní projekt, který rozvíjí mediální gramotnost určité sociální skupiny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|