|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ROD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ROD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rodina v antropologické perspektivě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicícho/magisterského studia. Cílem kurzu je seznámení s problematikou rodiny v jejích sociálních, kulturních a historických aspektech. V průběhu kurzu se budeme zabývat problematikou rodiny z perspektivy historické antropologie a historické demografie. Pozornost bude věnována zejména historické metodě a kurz tak vytvoří jakousi alternativu hlavní linii socio-antropologického bádání v této oblasti, označované jako "příbuzenství". Přednášky budou orientovány zejména na problematiku evropské rodiny, jejích specifik v historii a v současnosti a moderní trendy v současné rodině. Student získá základní přehled o pramenech, metodách, teorii a terminologii historicko-antropologického bádání o rodině, získá orientaci v možnostech výzkumu v této oblasti, naučí se používat termíny související s typy rodiny, domácnosti, dědictvím, manželstvím atd..
|
Požadavky na studenta
|
Schopnost číst a porozumět textům v anglickém nebo německém jazyce, aktivní účast na přednáškách a seminářích, absolvování závěrečného písemného testu.
|
Obsah
|
1. Historická antropologie. Vznik, vývoj, teoretická východiska. Vymezení disciplíny historické antropologie ve vztahu k sociálním dějinám, dějinám mentalit, dějinám každodennosti, historické demografii, etnografii a etnologii/sociální antropologii. 2. Prameny ke studiu rodiny v evropském kontextu, se speciálním zaměřením na české země. Zdroje a prameny historicko-antropologického bádání v oblasti rodiny. Prameny církevní, státní a vrchnostenské provenience (matriky, soupisy obyvatelstva, městské knihy, katastry, urbáře, ad.). 3. Kritika pramenů k historicko-antropologickému výzkumu rodiny. Metody práce s prameny. Možnosti výzkumu. Rozbor jednotlivých pramenů, možnosti a limity jejich využití pro výzkum rodiny a domácnosti. Metody zpracování matričních záznamů a analýza demografických dat. Metoda rekonstrukce rodin, využití onomastických studií. 4. Rodina ve starém Řecku a Římě. Zdroje a prameny k poznání antické rodiny. Řecká rodina a její vztah k náboženství. Řecký genos, manželství a povinnost krevní msty. Klasické římské právo a jeho úpravy rodinného života. Římská familia a manželství. 5. Předkřesťanská Evropa. Barbarské kmeny v Evropě. Barbarské kmeny v Evropě v době rozpadu římské říše: Germáni, Galové. Rodina, příbuzenství a demografické chování (prameny a možnosti poznání). Evropská společnost raného středověku. 6. Křesťanství a transformace představ o manželství a příbuzenství v Evropě. Křesťanství a jeho vliv na pojetí manželství a příbuzenství v Evropě. Problematika sňatků mezi příbuznými (předkřesťanská praxe, rané křesťanství, opora zákazů v Bibli). Překážky, zápovědi, dispenz. Germánský a římský způsob počítání příbuzenských stupňů. 7. Rodina a manželství ve středověké Evropě. Alternativy manželského života: kláštery, celibát. Vznik kmotrovství jako duchovního příbuzenství. Adopce a pěstounství. Konkubinát, rozvod a rozluka. Péče o vdovy a sirotky. Instituce související s manželstvím: věno a obvěnění (jitřní dar), ohlášky a zásnuby. 8. Reformace. Obyvatelstvo v raném novověku. Německá a česká reformace a její vliv na představy o manželském a rodinném životě a transformaci evropské rodiny. Sociální rozvrstvení raně novověkého obyvatelstva. 9. "Evropský vzorec utváření rodiny". Hajnalova linie. John Hajnal a jeho rozdělení Evropy podle typu utváření rodiny. Sňatkový věk a definitivní celibát jako kritéria odlišnosti mezi JV a SZ Evropou na linii Petrohrad-Terst. 10. Zádruha neboli rodinný nedíl. Co je zádruha: realita nebo mýtus? Podoby zádruhy v evropských dějinách. Zádruha jako charakteristická forma východoevropské rodiny. Existoval "rodinný nedíl" v českých zemích? 11. Industrializace jako přelom ve vývoji evropské rodiny. Peter Laslett a "svět, který jsme ztratili". Sňatkový věk, manželství a charakter rodiny a domácnosti v západní Evropě před nástupem industrializace. Fréderik La Play a "stem family". 12. Koncept romantické lásky. Dětství, dospělost a stáří. Konceptu romantické lásky a "citové rodiny". Rodinný cyklus v dějinách Evropy. Rodina orientovaná na dítě a dětství jako specifické vývojové stádium v životě člověka. 13. Evropská rodina ve 20. Století. Masové rozšíření kontracepčních praktik a jeho vliv na příbuzenství a rodinu v Evropě. Světové války a jejich vliv na plodnost evropských populací. Genderový aspekt příbuzenství.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Horská, Pavla aj. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-011-X.
-
Základní:
Goody, J. Proměny rodiny v evropské historii. Historicko-antropologická esej,. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
-
Základní:
Horský, Jan; Seligová, Markéta. Rodina našich předků. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-195-6.
-
Základní:
Mitterauer, M. - Sieder, R. The European Family. Patriarchy to Partnership from the Middle Ages to the Present.. Oxford, 1980.
-
Rozšiřující:
Dülmen, Richard van. Historická antropologie : vývoj, problémy, úkoly. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2002. ISBN 80-86569-15-2.
-
Rozšiřující:
Laslett, P. - Wall, R. (eds.). Household and family in past times. Cambridge U, 1972.
-
Rozšiřující:
Laslett, P., a kol. The Comparative History of Household and Family. Cambridge University Press, 1971.
-
Rozšiřující:
Goody, J. The development of the family and marriage in Europe. Cambridge University Press, 1983.
-
Doporučená:
Klabouch, Jiří. Manželství a rodina v minulosti. 1. vyd. Praha : Orbis, 1962.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základní obrysy evropských dějin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky číst a analyzovat historické prameny a odbornou literaturu |
porozumět odbornému textu v českém jazyce a kriticky jej zhodnotit |
kriticky reflektuje a porozumí odbornému textu v anglickém jazyce |
kriticky pracovat s odbornými pojmy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat prameny, metody a teoretické přístupy historické demografie a historické antropologie rodiny |
vymezit základní metodologické rozdíly v přístupu ke studiu rodiny z perspektivy sociální a historické antropologie |
popsat povahu pramenů dostupných pro české země |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využít možnosti historicko-antropologického výzkumu v ČR a středoevropského prostoru |
aplikovat a využívat metody historicko- demografické analýzy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|