|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / LVA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
LVA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lidská variabilita a adaptabilita
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina, Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina, Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět je určen pro studenty navazujicího/magisterského studia. Cílem předmětu je osvětlení biologických, sociálních a kulturních kořenů variability minulých a současných populací člověka.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet: Pro splnění zápočtu je nutná aktivní účast v diskusích seminářů a prezentace referátu. Základní body každého referátu na semináři budou dostupné všem studentům na internetu. Studenti se proto s každým příspěvkem seznámí předem a připraví si k jednotlivým tématům odbornou diskusi. Diskuse bude součástí prezentace každého referátu Prezentace na semináři je nutnou podmínkou pro splnění zápočtu. V případě, že na semináři student nebude prezentovat svůj referát, nemohou mu být uznány podmínky pro splnění zápočtu. V případě, že seminář nebude kvalitně připraven, bude student psát zápočtový test. Případný zápočtový test bude brán jako 1. opravný termín.
Požadavky na zkoušku: Předmět LVA je zakončen zápočtem a zkouškou. Student může skládat zkoušku jen v případě, že má splněný zápočet (zápočet viz níže Semináře). Zkouška sestává z písemného testu z lidské variability a adaptability v rozsahu Molnar (1998). Každá otázka má čtyři možnosti na výběr, jen jedna odpověď je správná. 100 - 90% výborně 89 - 80% velmi dobře 79 - 70% dobře 69 - méně % nevyhověl
|
Obsah
|
I Úvod - fenomén lidské variability a adaptability. Historie výzkumů lidské variability. II Kontext lidské variability a adaptability I: dědičnost. Kontext lidské variability a adaptability II: plasticita. III Kontext lidské variability a adaptability III: populace, druh a etnická skupina. Kritika rasového konceptu. IV Genetické znaky lidské variability. Fenotypové znaky lidské variability I: dermální a kraniální markery. V Fenotypové znaky lidské variability II: velikost těla a tělesných proporcí. Lidská adaptace a akomodace. VI Teplotní adaptace a termoregulace. Adaptace na sluneční záření a tlak. VII Lidská adaptace v pouštích. Seminář "pouště". VIII Lidská adaptace v arktických zónách. Seminář "arktické zóny". IX Lidská adaptace ve vysokých nadmořských výškách. Seminář "vysoké nadmořské výšky". X Lidská adaptace v zónách tropických deštných lesích. Seminář "tropické deštné lesy". XI Seminář (zbývající příspěvky) XII Seminář (zbývající příspěvky) XIII Seminář (zbývající příspěvky) XIV Zápočtový týden
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Moran, E.F. Human adaptability: Introduction to ecological anthropology. New York: Westview Press Inc.,U.S., 1998.
-
Základní:
Stringer, Chris; Andrews, Peter. The complete world of human evolution. London : Thames and Hudson, 2005. ISBN 978-0-500-05132-0.
-
Doporučená:
Molnar, Stephen. Human variation : races, types, and ethnic groups. Upper Saddle River, N. J. : Prentice Hall, 2002. ISBN 0130336688.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
28
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
komunikovat na odborné úrovni v cizím jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a popsat biologické, sociální a kulturní kořeny variability minulých a současných populací člověka |
rozpoznat a rozlišit interakce člověka a prostředí a jeho schopnost genetické, fyziologické a behaviorální přizpůsobivosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
z biologické, populační, evoluční a statistické perspektivy spojit do vztahu rozpory lidské klasifikace, koncept ?lidských ras? a biologicko-populační alternativy k těmto rasovým koncepcím |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|