|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / ŘOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
ŘOP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Řízení a organizace práce
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
50 / -
|
0 / -
|
2 / 15
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPV/ZSZP1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem tohoto předmětu je seznámení studentů se třemi vědeckými oblastmi zabývajícími se optimalizací práce. Tyto oblasti jsou racionalizace práce, normování práce a ergonomie. Studenti v tomto předmětu porozumí základním poznatkům těchto vědních oborů a pochopí jejich součinnost a vzájemné vazby mezi nimi.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky zápočtu: Úspěšné složení dvou zápočtových testů
Podmínky zkoušky: Kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
Tento předmět má za úkol poukázat na důležitost optimalizace práce s ohledem na produktivitu výrobního systému. Pozornost je zde v různé míře věnována především oblastem racionalizace práce, normování práce a ergonomie. V oblasti racionalizace práce se studenti seznámí s pojmy jako je například produktivita, přidaná hodnota nebo ztráty ve výrobním systému. V oblasti normování práce se studenti naučí používat metody ke zjišťování spotřeby času buď měřením anebo výpočtem dle normativů (MTM). Poslední oblasti, kterou je ergonomie, je věnována největší pozornost. Studenti se zde obeznámí se systémovým pohledem na ergonomii a vazbami na ostatní vědní disciplíny. Detailně je zde věnována pozornost třem hlavním komponentám produkčních systémů, kterými jsou člověk - stoj - prostředí. Závěrem jsou v tomto předmětu představeny moderní softwarové nástroje podporující výše uvedené vědní oblasti.
1. Úvod, plán přednášek, podmínky zkoušky, Racionalizace práce
2. Ergonomie - úvod, historie, systém člověk-stroj-prostředí, současné pojetí, Ergonomie - člověk (antropometrie)
3. Ergonomie - člověk (fyziologie, nemoci z povolání)
4. Ergonomické metody
5. Ergonomické metody
6. Ergonomie - pracoviště (základní parametry a uspořádání, druhy prostorů)
7. Ergonomie - pracoviště (vybavení pracoviště, manipulace s břemeny)
8. Normování práce a metodika REFA
9. Momentová studie, alternativní způsoby zjišťování časové náročnosti
10. Zjišťování časové náročnosti dle metody MTM-1
11. Zjišťování časové náročnosti dle metody MTM-1
12. Zjišťování časové náročnosti dle metody MOST
13. Zjišťování časové náročnosti dle metody MOST
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slamková, Eva; Dulina, Ľuboslav; Tabaková, Michaela. Ergonómia v priemysle. 1. vyd. Žilina : GEORG, 2010. ISBN 978-80-89401-09-3.
-
Základní:
Chundela, Lubor. Ergonomie. Vyd. 2. Praha : Nakladatelství ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03802-4.
-
Základní:
Lhotský, Oldřich. Organizace a normování práce v podniku. Vyd. 1. Praha : ASPI, 2005. ISBN 80-7357-095-5.
-
Základní:
Chundela, Lubor. Strojírenská ergonomie : příklady. Vyd. 2. V Praze : Nakladatelství ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03801-7.
-
Rozšiřující:
ČSN normy třídy 8335.
-
Rozšiřující:
Bureš, Marek. Tvorba a optimalizace pracoviště. [Plzeň] : SmartMotion, 2013. ISBN 978-80-87539-32-3.
-
Rozšiřující:
Bureš, Marek; Sekulová, Kateřina; Přibáňová, Vendulka. Tvorba a optimalizace pracoviště - cvičení. [Plzeň] : SmartMotion, 2013. ISBN 978-80-87539-33-0.
-
Doporučená:
Musilová, Iva. Bezpečná kancelář. Vyd. 1. Praha : Výzkumný ústav bezpečnosti práce, 2005. ISBN 80-903604-3-2.
-
Doporučená:
Gilbertová, Sylva; Matoušek, Oldřich. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
-
Doporučená:
Král, Miroslav. Metody a techniky užité v ergonomii. 1. vyd. Praha : Výzkumný ústav bezpečnosti práce, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
32
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
138
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
umět optimalizovat výrobní systém s pomocí metod průmyslového inženýrství |
mít základní přehled o legislativě ČR |
být schopen samostatně využívat teoretické znalosti z průmyslového inženýrství |
samostatně získávat další odborné znalosti samostatným studiem |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně získávat další odborné dovednosti na základě praktických zkušenosti a jejich vyhodnocení |
na základě získaných znalostí umět optimalizovat prvky výrobního systému |
být schopen na základě rámcového zadání zpracovat samostatnou práci |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat pojmy ergonomie a racionalizace práce |
definovat ergonomické parametry pracovního místa |
popsat základy vybraných ergonomických analýz |
vyjmenovat možné přístupy k normování práce |
vysvětlit principy metod předem stanovených časů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využívat antropometrické parametry člověka v optimalizaci pracoviště |
realizovat ergonomické analýzy |
provést časovou analýzu operace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
E-learning, |
Individuální konzultace, |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|