|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / ZZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
ZZS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravý životní styl
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zaměřuje na definice zdraví, hlavní zdravotní priority a aspekty určující zdraví populace, zdravotní výchovu včetně zásad zdravé výživy. Studenti se seznamují se způsobem rozpoznávání zdravotních potřeb, existujících faktorů, které mají vliv na těhotenství a porod. Je projednáváno o zdravotních, společenských faktorech a faktorech životního prostředí. Zvláštní důraz je kladen na ženské zdraví včetně prevence negativních jevů ve společnosti a násilí páchaného na ženách.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast.
Aktivní zapojení do výuky.
Zápočtový test - splnění na 80%.
|
Obsah
|
Zdraví a nemoc jako kontinuum, základní pojmy: zdraví, nemoc, choroba. vnímání zdraví, preventivní péče a programy. Kvalita života, ovlivňující faktory. rizikové skupiny obyvatelstva.
Zdravotní výchova - cíle, zásady, formy, metody, kontrola účinnosti. program Zdraví 21.
Pohybová aktivita a její vliv na zdraví člověka.
Výživa, regulace příjmu potravy, vliv výživy na zdraví.
Kouření - problematika kuřáctví, zdravotní problémy kuřáků, možnosti prevence.
Závislosti, návykové chování. Následky, prevence.
Stres, distres, vliv na zdravotní stav. Duševní hygiena. Vliv stresu na zdravotní stav člověka, reakce na náročné životní situace.
Sexuální výchova, rizikové sexuální chování, možnosti prevence, výchova ke zdravému sexuálnímu chování.
Šikana, násilí. Úrazy, nehody. Možnosti prevence, ochrana.
Neinfekční onemocnění (DM, CMP, IM, alergie). Příčiny, incidence, prevence.
Nádorová onemocnění. Prevence, možnosti snížení výskytu.
Komunitní projekty k podpoře zdraví - zdravá škola, zdravé město, zdravý podnik, zdravá rodina. Význam socioekonomických a behaviorálních faktorů pro zdravý způsob života. Spolupráce rezortů na podpoře zdraví.
Cvičení: Příprava a prezentace zdravotně výchovné přednášky. Diskuze nad tématem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici studijní opora v Couseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Křivková (100%),
PhDr. Marcela Svěráková (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Křivková (100%),
PhDr. Marcela Svěráková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bajer,B. Medicína výživy. Praha, 2021. ISBN 978-80-8253-006-6.
-
Základní:
MZČR. Strategický rámec Zdraví 2030. 2020.
-
Základní:
MZČR. Vyhláška č. 45/2021 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách, ve znění pozdějších předpisů.. 2021.
-
Doporučená:
Blahutková, Jonášová, Ošmera. Duševní zdraví a pohyb. Praha, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5.
-
Doporučená:
Vojáček,J. Umění být zdráv. Praha: CPress, 2020. ISBN 978-80-264-3031-5.
-
Doporučená:
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
35
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vzdělávat se na vysoké škole
studenti mají základní znalosti biologie člověka
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka
pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vzdělávat se na vysoké škole
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka
pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje základní pojmy z oblasti zdraví a životního stylu.
|
orientuje se v základních dokumentech, programech a strategiích týkající se péče o zdraví v ČR.
|
vyjmenuje rizikové faktory ovlivňující incidenci nejčastějších onemocnění v populaci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje získané poznatky v profesi porodní asistentky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|