|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / ZDZK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
ZDZK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravý životní styl
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
48 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zaměřuje na definice zdraví, hlavní zdravotní priority a aspekty určující zdraví populace, zdravotní výchovu včetně zásad zdravé výživy. Studenti se seznamují se způsobem rozpoznávání zdravotních potřeb, existujících faktorů, které mají vliv na těhotenství a porod. Je projednáváno o zdravotních, společenských faktorech a faktorech životního prostředí. Zvláštní důraz je kladen na ženské zdraví včetně prevence negativních jevů ve společnosti a násilí páchaného na ženách.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách a cvičeních.
|
Obsah
|
Osnova přednášek: Zdraví a nemoc jako kontinuum, základní pojmy: zdraví, nemoc, choroba. Vnímání zdraví, preventivní péče a programy. Kvalita života, ovlivňující faktory. Rizikové skupiny obyvatelstva. Zdravotní výchova - cíle, zásady, formy, metody, kontrola účinnosti. Pohybová aktivita a její vliv na zdraví člověka. Výživa, regulace příjmu potravy, vliv výživy na zdraví. Kouření-problematika kuřáctví, zdravotní problémy kuřáků, možnosti prevence. Závislosti, návykové chování. Následky, prevence. Stres, distres, vliv na zdravotní stav. Duševní hygiena. Vliv stresu na zdravotní stav člověka, reakce na náročné životní situace. Sexuální výchova, rizikové sexuální chování, možnosti prevence, výchova ke zdravému sexuálnímu chování. Šikana, násilí. Úrazy, nehody. Možnosti prevence, ochrana. Neinfekční onemocnění (DM, CMP, IM, alergie). Příčiny, incidence, prevence. Nádorová onemocnění. Prevence, možnosti snížení výskytu. Komunitní projekty k podpoře zdraví - zdravá škola, zdravé město, zdravý podnik, zdravá rodina. Význam socioekonomických a behaviorálních faktorů pro zdravý způsob života. Spolupráce rezortů na podpoře zdraví.
Osnova cvičení: Příprava a prezentace zdravotně výchovné přednášky. Diskuze nad tématem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Lukáš Martinek, Ph.D. (30%),
-
Přednášející:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Křivková (100%),
Mgr. Lukáš Martinek, Ph.D. (30%),
PhDr. Marcela Svěráková (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Jana Horová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Křivková (100%),
PhDr. Marcela Svěráková (100%),
Mgr. Zuzana Šafránková (70%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Plevová, Ilona. Ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
Základní:
Čeledová, L., Čevel, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010.
-
Základní:
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Doporučená:
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing. 140 s. ISBN 978-80-247-3433-0..
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definují základní pojmy z oblasti zdraví a životního stylu. orientují se v základních dokumentech, programech a strategiích týkající se péče o zdraví v ČR. znají rizikové faktory ovlivňující incidenci nejčastějších onemocnění v populaci. jsou schopni aplikovat získané poznatky v profesi všeobecné sestry |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
znají rizikové faktory ovlivňující incidenci nejčastějších onemocnění v populaci |
jsou schopni aplikovat získané poznatky v profesi všeobecné sestry |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
|
|
|
|