|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / ZKFAV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
ZKFAV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy konstruování pro FAV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty informacemi o strojních částech a jejich skupinách vzhledem k popisu parametrů jejich vlastností a konstrukční dokumentaci.
- Objasnit studentům základy konstrukčního myšlení a metody a taktiky využívané při konstruování.
- Uvést studenty do problematiky navrhování stavebních skupin a na základě příkladů ukázat možné důsledky špatného konstruování a naučit studenty předcházet těmto fatálním následkům chyb.
|
Požadavky na studenta
|
- Splnění podmínek zápočtu.
- Odevzdání jedné semestrální práce v požadovaném termínu.
|
Obsah
|
Základní strojní části z hledisek jejich vlastností a především třídy vlastností -funkce a jejich účinky. Strojní částí a jejich skupiny vzhledem k popisu parametrů vlastností a konstrukční dokumentaci. Třídění strojních částí a jejich skupin podle stupně komplexnosti technických systémů. Spojovací a přenosové části, součásti uložení, pružiny, převodové mechanismy a pod. Konstruování menších strojních celků bez nebo s počítačovou podporou.
Obsah přednášek:
1. Úvod, cíl předmětu, podmínky pro udělení zápočtu a základní informace ke zkoušce. Představení designových návrhů (průmyslový design) vybraných technických produktů spojené s diskuzí o možnostech dosažení požadovaných parametrů specifikovaných vlastností (Vynálezy a objevy, které mohou změnit svět. Domácí spotřebiče pro rok 2020... Jde to i bez vzduchu. Věčná pneumatika je tu!).
2. Ověření a procvičení si schopnosti vytvářet představy, což je základním předpokladem tvůrčí činnosti a nezbytnou součástí tvorby a čtení technické dokumentace. Analýza příčin a následků problematických (chybných) vlastností u některých technických výrobků a návrh takových nápravných konstrukčních opatření, které by vedli k vyhnutí se vzniku chyb či omezení jejich následků.
3. Pravoúhlé promítání, metody promítání, zobrazování. Praktický nácvik a demonstrace technického promítání na dřevěných modelech.
4. Zadání semestrální práce. Tvorba pracovního výkresu (skici). Rešerše a nalezení obdobných součástí prakticky používaných v každodenním životě člověka. Určení účelu použití a definice funkce v semestrální práci řešeného technického produktu a zpracování dílčí technické zprávy.
5. Tvorba funkčního schématu a jeho účel (demonstrace na reálném výkrese z praxe). Odnímání stupňů volnosti základními prvky. Souvislost s fixací součásti v technickém systému a zabránění v pohybu plovoucích tolerančních polí. Definice rýsovacích základen a jejich význam.
6. Definice a specifikace funkčních podmínek a způsoby jejich zajišťování např. pomocí předepsání tolerancí u funkčních kót a tvarů, polohy a jakosti povrchu u funkčních ploch. Demonstrace problému na příkladu jednoduchého čepu a zásuvky psacího stolu.
7. Příklad tvorby funkčního schématu vidlice kloubového spojení s válcovým čepem a určení významu a důležitosti jednotlivých funkčních podmínek. Popis konstrukčních a geometrických referenčních prvků, funkčních podmínek a konstrukčních funkčních prvků.
8. Technické výkresy a technická terminologie, druhy čar, měřítka kreslení, technické písmo. Způsoby zobrazování strojních částí na technických výkresech. Řezy, průřezy, pomocné pohledy.
9. Kótování na technických výkresech, pravidla kótování. Kótování z hlediska funkce, měření, výroby, montáže a optimalizace funkčních podmínek. Kótování závitů, šroubové spoje. Řetězce kót - typy a metody jejich řešení.
10. Tolerování, soustava jednotné díry, soustava jednotného hřídele, všeobecné tolerance.
11. Prezentace semestrální práce a diskuse k presentovaným konstrukčním návrhům a technickým řešením - podpora invenčního řešení.
12. Geometrická specifikace produktů. Geometrické tolerance. Referenční body konstrukce. Složený toleranční rámeček. Drsnost povrchu.
13. Technické kreslení strojních součástí - čepy, kolíky, pera, klíny, tvarové prvky hřídelů, ložiska, ozubená kola, pružiny, svarové, lepené a nýtované spoje.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici podstatné informace a studijní opory na COURSEWARE ZČU.
Studentům je k dispozici kurz v MS Teams se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vávra, Pavel. Strojnické tabulky : pro SPŠ nestrojnické. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1982.
-
Základní:
Drastík, František. Technické kreslení podle mezinárodních norem I. Ostrava : Montanex, 2005. ISBN 87-7225-195-3.
-
Základní:
Vaněk, Václav. Základy konstruování : učební podklady pro cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-964-7.
-
Doporučená:
Pahl, Gerhard; Beitz, Wolfgang. Engineering design : a systematics approach. 2nd ed. London : Springer, 1996. ISBN 3-540-19917-9.
-
Doporučená:
Parker,M. Engineering Drawing and Design. Ellenborough House: Stanley Thornes, UK, 1991.
-
Doporučená:
Hubka, Vladimír. Konstrukční nauka : obecný model postupu při konstruování. Zürich : Heurista, 1995. ISBN 80-901135-0-8.
-
Doporučená:
Šťastný, Jiří. Manuál technické dokumentace. 1. vyd. České Budějovice : Kopp, 1996. ISBN 80-85828-63-4.
-
Doporučená:
Shigley, Joseph E.; Mischke, Charles R. Standard handbook of machine design. 2nd ed. New York : McGraw-Hill, 1996. ISBN 0-07-056958-4.
-
Doporučená:
Boháček, František. Základy strojnictví : vysokošk. učebnice pro skupinu stud. oborů strojírenství a ostatní kovodělná výroba. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00083-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
135
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat všeobecný středoškolský přehled |
využívat a aplikovat základní poznatky ze středoškolské matematiky, fyziky a geometrie |
znát základní informace z oblasti techniky a kreslení jednoduchých technických předmětů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět používat základní kancelářské softwarové prostředky a využívat také jejich potenciálu pro realizaci technických výpočtů |
být schopen se samostatně a odpovědně rozhodovat při řešení složitějších problémů |
mít základní prostorovou představivost a umět přenést tyto představy do 2D prostoru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát základní poznatky o strojních částech a jejich skupinách vzhledem k popisu parametrů jejich vlastností a konstrukční dokumentaci |
používat a aplikovat znalostmi integrované konstruování při řešení problémů v průběhu konstruování |
znát základy technického promítání a zobrazování |
znát základy specifikace rozměrů konstrukčních prvků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat jednoduché strojní stavební skupiny, zobecňovat poznatky a získané výsledky aplikovat při návrhu složitějších technických produktů |
schopnost aplikovat základní metody vhodné pro konstruování - stanovovat požadované funkce produktů a vytvářet jejich funkční a orgánové struktury |
vytvářet funkční schémata jednoduchých částí technických systémů, specifikovat funkční podmínky a konstrukční funkční prvky |
používat geometrické tolerance při návrhu konstrukčních skupin a částí strojů |
znát základy z oblasti uložení částí strojů a stanovování jejich přesnosti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
E-learning, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
|
|
|
|