|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / TTD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
TTD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Tvorba technické dokumentace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
13 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty se základy tvorby technické dokumentace a v průběhu práce na konstrukčním projektu objasnit studentům principy invenčního myšlení a naučit je aplikovat metody a taktiky využívané při konstruování.
|
Požadavky na studenta
|
- Splnění podmínek zápočtu.
- Odevzdání jednoho semestrálního projektu v požadovaném termínu.
|
Obsah
|
Obsah cvičení:
1. Úvod, cíl předmětu, podmínky pro udělení zápočtu. Představení koncepčních návrhů vybraných technických produktů spojené s diskuzí o možnostech dosažení požadovaných parametrů specifikovaných vlastností.
2. Zadání semestrální práce. Informace o zadané strojní části a její funkční popis. Pracovní skica zadané strojní části - výkresová dokumentace.
3. Literární a patentová rešerše objektů s funkcemi, které se rámcově blíží zadanému objektu. Určení účelu použití a definice funkce v semestrální práci řešeného technického produktu a zpracování dílčí technické zprávy.
4. Výběr řešeného objektu a jeho funkční popis. Tvorba funkčního schématu a jeho účel (demonstrace na reálném výkrese z praxe). Odnímání stupňů volnosti základními prvky. Souvislost s fixací součásti v technickém systému a zabránění v pohybu plovoucích tolerančních polí.
5. Definice funkčních základen a jejich význam. Funkční základny - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití základny a její důležitosti, odnímání stupňů volnosti základnou. Geometrické základny - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití základny a její důležitosti.
6. Definice a specifikace funkčních podmínek a způsoby jejich zajišťování např. pomocí předepsání tolerancí u funkčních kót a tvarů, polohy a jakosti povrchu u funkčních ploch. Demonstrace problému na příkladu jednoduchého čepu a zásuvky psacího stolu.
7. Funkční podmínky rozměrové (vůle/přesah) - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky geometrické (tvar/poloha) - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky ploch (jakost/textura/tepelné a chemickotepelné zpracování) - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky povrchových vrstev (chromování, zinkování, zlacení, stříbření, nano a mikro vrstvy, barvení, nástřiky, potahy, ...) - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky vztahující se ergonomičnosti konstrukce - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. Funkční podmínky vztahující se k průmyslovému designu - Barevně dle důležitosti, zdůvodnění použití funkční podmínky a její důležitosti. (vznik, provozování, recyklace, likvidace ...)
8. Příklad tvorby funkčního schématu vidlice kloubového spojení s válcovým čepem a určení významu a důležitosti jednotlivých funkčních podmínek. Popis konstrukčních a geometrických referenčních prvků, funkčních podmínek a konstrukčních funkčních prvků.
9. Konstrukční funkční prvky. Funkční kóty, Funkční plochy
10. Příklad tvorby výkresu vidlice kloubového spojení s válcovým čepem v souladu s funkčním schématem.
11. Konzultace konstrukčního projektu.
12. Odevzdání konstrukčního projektu, diskuse a hodnocení.
13. Udělení zápočtu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici podstatné informace a studijní opory na COURSEWARE ZČU.
Studentům je k dispozici kurz v MS Teams se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vávra, Pavel. Strojnické tabulky : pro SPŠ nestrojnické. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1982.
-
Základní:
Drastík, František. Technické kreslení podle mezinárodních norem I. Ostrava : Montanex, 2005. ISBN 87-7225-195-3.
-
Základní:
Vaněk, Václav. Základy konstruování : učební podklady pro cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-964-7.
-
Rozšiřující:
Šťastný, Jiří; Třeštík, Boleslav. Manuál technické dokumentace. 6., přeprac. vyd. České Budějovice : Česká matice technická v nakl. Kopp, 2009. ISBN 978-80-7232-352-4.
-
Doporučená:
Boháček, František. Základy strojnictví : vysokošk. učebnice pro skupinu stud. oborů strojírenství a ostatní kovodělná výroba. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00083-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student zná: - základní princip zobrazování |
využívat všeobecný středoškolský přehled |
využívat a aplikovat základní poznatky ze středoškolské matematiky, fyziky a geometrie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět používat základní kancelářské softwarové prostředky a využívat také jejich potenciálu pro realizaci technických výpočtů |
být schopen se samostatně a odpovědně rozhodovat při řešení složitějších problémů |
mít základní prostorovou představivost a umět přenést tyto představy do 2D prostoru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát základní poznatky o strojních částech a jejich skupinách vzhledem k popisu parametrů jejich vlastností a konstrukční dokumentaci |
znát základy technického promítání a zobrazování |
znát základy specifikace rozměrů konstrukčních prvků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat jednoduché strojní stavební skupiny, zobecňovat poznatky a získané výsledky aplikovat při návrhu složitějších technických produktů |
schopnost aplikovat základní metody vhodné pro konstruování - stanovovat požadované funkce produktů a vytvářet jejich funkční a orgánové struktury |
používat geometrické tolerance při návrhu konstrukčních skupin a částí strojů |
znát základy z oblasti uložení částí strojů a stanovování jejich přesnosti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|