|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / USHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
USHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kapitoly z dějin USA ve 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Vybrané kapitoly z dějin USA ve 20. století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci předmětu budou představena jednotlivá témata dějin USA ve 20. století. Pozornost bude věnována vzestupu USA na mezinárodní scéně a jejich roli jako světové supervelmoci. Zohledněn bude také jejich vnitropolitický a hospodářský vývoj se zvláštním přihlédnutím k problematice velké hospodářské krize a americkému ekonomickému systému. Významnými probíranými tématy pak budou hnutí za lidská práva a vývoj americké společnosti a kultury.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přenášené látky - ověřované ústní zkouškou. Referát.
|
Obsah
|
Předpoklady USA pro vstup mezi světové velmoci, hospodářské postavení USA ve světě na přelomu 19. a 20. století
Progresivní éra, aktivní politika USA vůči Latinské Americe
USA a první světová válka
USA ve 20. letech 20. století, společenský a hospodářský vývoj, prohibice a organizovaný zločin, kultura
Velká hospodářská krize, příčiny a důsledky, New Deal
USA a druhá světová válka, vytváření poválečného mezinárodního systému, počátky Studené války
USA v 50. letech 20. století, hospodářský a kulturní rozvoj, Korejská válka
Kennedyho a Johnsonova éra, boj za lidská práva, vnitropolitický vývoj
USA v bipolárním světě, Karibská krize, Vietnamská válka, "Závod o vesmír"
Nixonova éra, skandál Watergate, politika détente, vnitropolitický vývoj v 70. letech
USA v 80. letech 20. století, Reaganova mezinárodní politika, konec Studené války
USA na konci 20. století, role USA ve světě, vnitropolitický a hospodářský vývoj
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Tindall, George B.; Shi, David E. Dějiny Spojených států amerických. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-452-1.
-
Rozšiřující:
BROŽ, Ivan. Al Capone: řečený "Zjizvená tvář". Praha, 2007.
-
Rozšiřující:
DALLEK, Robert. Nedokončený život. John F. Kennedy 1917-1963. Praha, 2006.
-
Rozšiřující:
KENNEDY, John Fitzgerald. Portréty odvahy. Praha, 2013.
-
Rozšiřující:
SUMMERS, Anthony. Richard Nixon. Arogance moci. Praha, 2003.
-
Doporučená:
HALBERSTAM, David. Černobílé desetiletí. Padesátá léta a Spojené státy. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Frey, M. Dějiny vietnamské války. Praha, Litomyšl, 2003.
-
Doporučená:
Hrubec, Marek. Martin Luther King proti nespravedlnosti. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2010. ISBN 978-80-7007-334-6.
-
Doporučená:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé : velká politika 1938-1991. Díl I., Světová válka a nukleární mír 1938-1964. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0697-6.
-
Doporučená:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé II. Konec dobrodružství. 1964 - 1991.. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1536-3.
-
Doporučená:
RAKOVÁ, Svatava, OPATRNÝ, Josef. USA. Praha, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
sestavit časovou osu nejdůležitějších událostí 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém, případně cizím jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém, případně cizím jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vytvořit časovou osu nejdůležitějších událostí dějin Spojených států amerických ve 20. století |
zasadit mezinárodní vztahy do širšího kontextu amerických dějin ve 20. století |
charakterizovat důležité události a osobnosti dějin Spojených států amerických ve 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat nejdůležitější události dějin Spojených států amerických ve 20. století |
analyzovat vliv zahraniční a domácí politiky na dějiny Spojených států amerických ve 20. století |
interpretovat důsledky klíčových mezníků amerických dějin |
kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností dějin Spojených států amerických ve 20. století |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
|
|
|
|