|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / RLK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
RLK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ruská literatura a kultura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/RLK1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit jednotlivé etapy vývoje ruské literatury a kultury podle chronologického plánu od nejstarších dob do současnosti. Posluchači budou seznámeni s přelomovými událostmi, s duchovními proudy v ruské společnosti, významnými osobnostmi a specifiky vývoje ruské literatury a kultury.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška; ústní prezentace v rozsahu 10 - 20 min.; průběžná práce na seminářích.
|
Obsah
|
1) Kultura Kyjevské Rusi.
2) Přijetí křesťanství a rozvoj písemnictví, první písemné památky - Nestorův letopis ruský, Slovo o pluku Igorově.
3) Kultura, umění a architektura Moskevské Rusi. Moskevský Kreml, chrám Vasilije Blaženého, ikonopisectví, rozvoj knihtisku.
4) Reformy Petra I. Vliv idejí francouzského osvícenství v literatuře a malířství.
5) Literatura 18. stol. - klasicismus, sentimentalismus.
6) Literatura 19. stol. - přechod od romantismu k realismu a kritickému realismu. Západnictví a slavjanofilství.
7) Výtvarné umění v 19. stol. (malíři peredvižnici).
8) Ruská literatura a kultura přelomu 19. a 20. století
9) Ruská avantgarda
10) Ruská kultura a totalitní režim 1. poloviny 20. století
11) Ruská kultura 20. století v exilu
12) Proměny ruské kultury v 2. polovině 20. století
13) Ruská kultura v současnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hlaváček, Antonín; Balakina, Tamara Ivanovna. Ruská kultura v historickém kontextu (IX.-XX. stol.). Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-283-0.
-
Doporučená:
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-658-3.
-
Doporučená:
Honzík, J. Dvě století ruské literatury. Vyd.1,. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-104-5.
-
Doporučená:
Zahrádka, M. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur ( Osobnosti a dialog literatur ). Vyd.1.. Olomouc: Periplum, 2005. ISBN 80-86624-25-0.
-
Doporučená:
Ruská literatura 19. století : Od konce 18. století do začátku 20. století. 2., přepr. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-796-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
13
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní rysy hlavních etap ruské kultury |
orientovat se v chronologii vývoje literatury a kultury dnešních rusky mluvících zemí |
rozlišit a popsat hlavní etapy vývoje ruské kultury |
rozlišit a popsat hlavní etapy vývoje ruské literatury |
rozlišit základní specifika vývoje ruské literatury a kultury |
uvést nejvýznamnější osobnosti jednotlivých etap ruské kultury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat chronologickou posloupnost a poznatky o jednotlivých uměleckých směrech při analýze uměleckých děl |
aplikovat poznatky o životě autorů při analýze uměleckých děl |
formulovat své názory na konkrétní umělecké projevy ruské kultury a komentovat je |
identifikovat rysy hlavních etap vývoje ruské kultury v konkrétních projevech nejvýznamnějších děl jednotlivých druhů umění (hudba, výtvarné umění film) |
identifikovat rysy hlavních etap vývoje ruské literatury v konkrétních textech nejvýznamnějších děl ruské literatury |
identifikovat základní rozdíly autorského stylu nejvýznamnějších rusky psaných literárních děl |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat hlavní duchovní proudy, které ovlivnily vývoj ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
charakterizovat specifika vývoje ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
podrobně charakterizovat jednotlivé etapy vývoje ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
popsat přelomové události ve vývoji ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
popsat významné osobnosti ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
vysvětlit souvislosti jednotlivých etap vývoje ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti z hlediska chronologického plánu i v souvislosti s vývojem literatury a kultury v dalších evropských zemích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a identifikovat projevy autorského stylu významných osobností ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
analyzovat literární texty z období od počátků literatury do současnosti v kontextu osvojených poznatků (klasifikace a charakteristika jednotlivých etap) |
analyzovat specifika jednotlivých období vývoj ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti v širším evropském kontextu |
vyjadřovat vlastní názor na působení významných osobností ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti a konfrontuje jej s odbornou literaturou |
diskutovat o dopadech přelomových událostí na vývoj ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti, identifikovat jejich odrazy v konkrétních uměleckých projevech a komentovat je |
vytvářet podrobné komentáře ke konkrétním projevům ruské literatury a kultury od jejich počátku do současnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|