|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / RKH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
RKH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rusko v hudbě, filmu a divadle
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je studenty seznámit s filmovou, hudební a divadelní tvorbou v Rusku a východní Evropě. Kurz studentům prostřednictvím přednášek, promítání vybraných filmů a divadelních představeních či jejich návštěvou pochopit způsoby zachycení významných historických a politických okamžiků ve společnosti ve filmech či hudbě. Hlavním cílem kurzu je tedy seznámit studenty s možným vlivem kultury na vnímání politického a společenského vývoje. Kurz má zároveň rozvíjet schopnost studentů porozumět audiovizuálním prezentacím a rozvíjet jejich schopnosti vést o obsahu i způsobu podání informací v promítaných filmech, promítaných či navštívených divadelních představeních či vyslechnuté hudbě diskuzi v aktuálním kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
Je vyžadována ústní prezentace několika vybraných divadelních či filmových zpracování týkajících se jedné politické události a analýza podobností/odlišností. Dále také ústní nebo písemná prezentace jednoho hudebního trendu v daných areálech dle výběru studenta nebo skupiny studentů.
Studenti čtou pravidelně zadané texty v českém nebo cizím jazyce a zpracovávají v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím.
Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím.
|
Obsah
|
Ruské drama 18. a 19. století
Ruská hudba 18. a 19. století
Ruská avantgarda a filmové a divadelní umění
Sovětská kinematografie - Eisenstein, Kulešov, Vertov
Socialistický realismus a film ve východní Evropě
Socialistický realismus a divadlo ve východní Evropě
Současná ruská kinematografie
Současné ruské divadlo
Současné trendy v ruské hudbě
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Taylor, Richard. Film propaganda : Soviet Russia and Nazi Germany. 2nd ed. London : I. B. Tauris, 2009. ISBN 978-1-86064-167-1.
-
Základní:
Kasack, Wolfgang; Klepikovová, Xenie. Slovník ruské literatury 20. století. Praha : Votobia, 2000. ISBN 80-7220-084-4.
-
Základní:
Bordwell, David; Thompson, Kristin. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. V Praze : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
-
Doporučená:
Monaco, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha : Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Doporučená:
Ryčlová, Ivana. Ruské dilema = Russkaja dilemma : společenské zlo v kontextu osudů tvůrčích osobností Ruska. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. ISBN 80-7325-063-2.
-
Doporučená:
Taylor, Richard. The politics of the Soviet cinema 1917-1929. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1979. ISBN 978-0-521-08855-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
26
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
13
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit v základních rysech region východní Evropy
|
charakterizovat stručně rozdíly mezi uměleckou, odbornou a žurnalistickou formou sdělení
|
popsat v základních rysech vztah mezi uměním a politikou
|
na základní úrovni charakterizovat základní kinematografické žánry
|
na základní úrovni charakterizovat základní hudební žánry |
na základní úrovni charakterizovat divadelní žánry |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
na základní úrovni analyzovat předložené zvukové sdělení |
na základní úrovni analyzovat předložené obrazové sdělení |
samostatně interpretovat poznatky z různých zdrojů |
používat adekvátní termíny k analýze uměleckého díla |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vývoj kinematografie v zemích regionu |
popsat vývoj divadelní tvorby v zemích regionu |
popsat vývoj hudební umělecké scény v zemích regionu |
charakterizovat nejvýznamnější tvůrce a díla vybrané kinematografie |
charakterizovat nejvýznamnější tvůrce a díla vybrané divadelní tvorby |
vysvětlit základní principy propagandy |
popsat zásady a nástroje analýzy kinematografické, divadelní a hudební umělecké produkce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně analyzovat vazby mezi divadlem, kinematografií, hudbou a politickými a společenskými proměnami ve vybraných zemích |
samostatně analyzovat vybraná hudební díla a zasazuje je do širšího uměleckého i společenského kontextu |
samostatně analyzovat vybraná kinematografická díla a zasazuje je do širšího uměleckého i společenského kontextu |
amostatně analyzovat vybraná divadelní díla a zasazuje je do širšího uměleckého i společenského kontextu |
samostatně zhodnotit možnosti využívání divadla, kinematografie a hudby k politickým účelům |
na základě analýzy konkrétních děl interpretovat vývoj v tvorbě zvoleného autora |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze uměleckého díla |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Praktická zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
|
|
|
|