|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / FOR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
FOR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fonetika a fonologie ruštiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/FR
|
Vyloučené předměty
|
KSJ/KFR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty s ortofonickými zásadami a ortoepickými pravidly fonetiky ruského jazyka. Seminář je zaměřen na nácvik a upevnění spisovné výslovnosti ruského jazyka s ohledem na odstraňování odchylek od výslovnostní normy ruštiny, které jsou většinou způsobeny interferenčním vlivem mateřského jazyka.Je procvičována správná realizace hlásek a suprasegmentálních jevů ruštiny s cílem konsolidace výslovnostních návyků. Zároveň jsou rozvíjeny poslechové dovednosti studentů. Seminář je veden v ruském jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
- soustavná domácí příprava
- vypracování transkripčních cvičení
- splnění závěrečného testu
- ústní přezkoušení
|
Obsah
|
1. týden
Seznámení s učebním plánem, literaturou předmětu a požadavky k zápočtu.
Fonetika a fonologie - základní pojmy. Ruský slovní přízvuk (charakter, umístění, funkce).
Nejčastější akcentologické typy.
2. týden
Artikulace a třídění samohlásek. Redukce. Artikulace a třídění souhlásek. Fonetická transkripce.
Významotvorná funkce ruského přízvuku. Redukce samohlásek po tvrdých souhláskách.
3. týden
Výslovnost samohlásek.IK -1.
Podstatná jména ženského rodu s pohyblivým přízvukem.
4. týden
Výslovnost tvrdých souhlásek.IK-2.
5. týden
Čtení předložkových konstrukcí. Čtení skupin souhlásek.
6. týden
Měkké souhlásky. Redukce po měkkých souhláskách. IK-1, IK-2.
7. týden
Výslovnost měkkých souhlásek. IK-3.
Pohyblivý přízvuk u podstatných jmen středního rodu.
8. týden
Redukce samohlásek po měkkých souhláskách. IK-4.
9. týden
Měkké souhlásky. IK-5.
10.týden
Výslovnost šeplavých souhlásek. Výslovnost některých souhláskových skupin.
Pohyblivý přízvuk u sloves.
11.týden
Výslovnost cizích slov.
12.týden
Vybrané učivo z 9. a 10. lekce.
13.týden
Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VYČICHLOVÁ, Ema; NAVRÁTIL, Alois. Korektivní kurz ruské výslovnosti. 3. upr. vyd.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-553-3.
-
Doporučená:
MILOVANOVA, Irina Stepanovna. Fonetičeskije igry i upražnenija: russkij jazyk kak inostrannyj: načaľnyj etap obučenija.. Moskva: Flinta, 2000. ISBN 5-89349-200-5.
-
Doporučená:
KALITA, Inna. Fonetika russkogo jazyka. Vyd.1.. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-441-X.
-
Doporučená:
KOSTINA, Irina Sergejevna et al. Perspektiva: Fonetičeskij kurs: posobije dlja inostrannych slušatelej kratkosročnych kursov russkogo jazyka.. Sankt Petěrburg: Zlatoust, 2002. ISBN 5-86547-245-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní terminologii oblasti hláskoloví (hláska, smaohláska, souhláska apod.) |
orientovat se v základních rozdílech hláskoslovného systému ruského a českého jazyka |
orientovat se v terminologii označující artikulační a sluchové orgány |
orientovat se v lexikografických příručkách a dalších zdrojích, zachycujících pomocí transkripce korektní výslovnost |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zvládat výslovnost v rámci vlastních mluvených projevů v ruštině na úrovni odpovídající B1 dle SERR |
porozumět výkladu o hláskosloví v ruském jazyce |
uvědomit si možné nedostatky ve vlastní výslovnosti při vytváření projevů v ruštině |
provést základní analýzu vlastního projevu v ruštině z hlediska výslovnosti |
porozumět stručnému rusky psanému textu z oblasti fonetiky a fonologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozpoznávat systém ruských hlásek a terminologicky jej ukotvit v českém i ruském jazyce |
orientovat se ve vokalickém systému ruského jazyka |
orientovat se v konsonantickém systému ruského jazyka |
popsat funkci suprasegmentálních prvků mluvené řeči |
identifikovat možnou interfernci mateřského jazyka ve výslovnosti při utváření projevů v ruštině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat znalosti o vokalickém systému ruského jazyka ve vlastních projevech |
aplikovat znalosti o konsonantickém systému ruského jazyka ve vlastních projevech |
na základě znalostí o systému ruských hlásek korigovat svou výslovnost při projevech v ruském jazyce |
rozpoznat a eleiminovat interference svého mateřského jazyka ve výslovnosti při vlastních projevech v ruském jazyce |
korektně a funkčně využívat suprasegmentálních jevů při vlastních projevech v ruském jazyce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Kooperativní výuka, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|