|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / SFF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
SFF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Středověká filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům základní filosofické koncepce období středověku. Studenti budou formou přednášek uvedeni do ontologické, epistemologické či etické problematiky daného období. Na základě seminární práce se obeznámí s jednotlivými texty, pomocí nichž budou zkoumat konkrétní rysy středověkého filosofického myšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Seminární práce analyzující vybrané dílo (resp. vybraná díla) středověké filozofie v rozsahu 5-8 normostran a splňující formální náležitosti odborného textu. Práce vychází z vlastní četby primárního textu. Požadavkem zároveň je, aby každý student nechal svou práci pročíst a zkontrolovat jednomu ze svých spolustudentů a naopak sám pročetl a zkontroloval práci jednoho spolustudenta. Semináře jsou koncipovány (mj.) jako opora pro plnění tohoto cíle, jejich součástí je diskuze nad problémy vznikajícími v průběhu tvorby seminárních prací. Termínem odevzdání práce je začátek zkouškového období.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních filozofických koncepcí období středověké filozofie a schopnost charakterizovat její základní představitele. Zkouška předpokládá domácí četbu 3 vybraných klíčových filozofických daného období, jedné sekundární odborné studie tematicky zaměřené na středověkou (resp. scholastickou) filozofii a jednoho relevantního hesla ze Stanford Encyclopedia of Philosophy. Zkouška má tři části: 1) rozpravu nad seminární prací, 2) rozpravu nad četbou, 3) přehledovou otázku z dějin středověké filozofie.
|
Obsah
|
1) Antické zdroje středověké filozofie a translatio studiorum
2) Křesťanství a filozofie (novozákonní korpus, církevní otcové, patristika, Boëthius)
3) Chartreská a svatoviktorská škola
4) Filozofie jedenáctého století (Laonská škola, škola v Le Bec)
5) Filozofie dvanáctého století (Abélard a filozofické školy dvanáctého století)
6) Filozofie počátku třináctého století, starší františkánská škola, recepce arabské filozofie
7) Albert Veliký a Tomáš Akvinský (výhled na albertinismus, tomismus a německou dominikánskou tradici)
8) Jindřich z Ghentu, Jan Duns Scotus a skotismus
9) Ockham, ockhamismus, buridanismus
10) Mertonská škola, Mikuláš Oresme
11) Wyklef, wyklefismus, husitství
12) Scholastika pozdního středověku a výhled na druhou a třetí scholastiku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FLOSS, Pavel. Cesty evropského myšlení 1. Architekti křesťanského středověkého vědění. Praha : Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-662-X.
-
Základní:
KOBUSCH, T. Filosofie vrcholného a pozdního středověku. Praha : Oikoymenh, 2013. ISBN 978-80-7298-486-2.
-
Doporučená:
Karfík, F.; Němec, V.; Vilím, F. Křesťanství a filosofie. Postavy latinské tradice. Praha : Česká křesťanská akademie, 1994.
-
Doporučená:
Zalta, E. N. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Stanford University, 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
43
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvováním kurzu studenti budou schopni vyznat a orientovat se v problematice středověké filosofie. Díky kritickému studiu původních pramenů dokáží zařadit dílčí směry, které se v průběhu dějin západního myšlení etablovaly, do pozdější podoby jednotlivých filosofických systémů. To jim umožní pochopit celkový proces i jednotlivé vlivy na utváření evropského filosofického diskurzu, což je nezbytným východiskem k dalšímu studiu filosofie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|