|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / KVFN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
KVFN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kognitivní věda
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/UKV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s interdisciplinárním oborem kognitivních věd. Zvláštní pozornost bude věnována těmto disciplínám zakládajícím současný výzkum lidské mysli: kognitivní psychologii, neurovědám a lingvistice, okrajově pak filosofii mysli a umělé inteligenci. Kurz předpokládá, že studenti budou seznámeni s klasickými texty a tématy ve filosofii mysli a v umělé inteligenci. Kurz je zaměřen jak na standardní přístupy, tak na aktuální debaty v jednotlivých disciplínách. Jsou vysvětleny konkrétní metody, přístupy, koncepty a teorie těchto základních disciplín. Část kurzu proběhne formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Účast ve výuce (aktivní účast na seminářích)
Ústní prezentace (analýza vybraných pasáží seminárních textů)
Seminární práce (zpracování seminární práce na téma z kognitivní vědy v délce 5 standardních normostran, včetně dodržení dalších formálních požadavků)
Zkouška:
písemná a ústní zkouška (úspěšné absolvování zkoušky s odpovídající znalostí diskutovaných témat)
|
Obsah
|
1) Úvodní poznámky a přehled problematiky
2) Filozofie mysli
3) Kognitivní psychologie I.
4) Kognitivní psychologie II.
5) Kognitivní psychologie III.
6) Neurovědy I.
7) Neurovědy II.
8) Neurovědy III.
9) Kognitivní lingvistika I.
10) Kognitivní lingvistika II.
11) Vybrané současné přístupy ve výzkumu kognice I.
12) Vybrané současné přístupy ve výzkumu kognice II.
13) Závěrečné poznámky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bermúdez, J. L. Cognitive Science: An Introduction to the Science of the Mind. 2014.
-
Základní:
Friedenberg, J., Silverman, G. Cognitive Science: An Introduction to the Study of Mind. London, Sage Publications, 2006.
-
Základní:
Wilson, R. A., Keil, F.C. The MIT Encyclopedia of Cognitive Sciences. Cambridge, Mass., MIT Press, 1999.
-
Doporučená:
Ungerer, F., Schmid, H.-J. An Introduction to Cognitive Linguistics. London, Pearson Education Limited, 2006.
-
Doporučená:
Shapiro, L. Embodied Cognition. London, Routledge, 2011.
-
Doporučená:
Polák, M. Filosofie mysli. Praha, Triton, 2013.
-
Doporučená:
Baars, B. J., Gage, N. M. Fundamentals of Cognitive Neuroscience. Oxford, Academic Press, 2013.
-
Doporučená:
Eysenck, M. W., Keane, M. T. Kognitivní psychologie. Praha, Academia, 2008.
-
Doporučená:
Sedláková, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0375-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
49
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
45
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v oblasti filosofie mysli, epistemologie a umělé inteligence |
prokázat elementární znalost pojmů jako psychologie, antropologie, umělá inteligence, neurovědy, lingvistika |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
identifikovat problém (tezi) a rekonstruovat argumentaci obsaženou ve filosofickém textu |
diskutovat o abstraktních koncepcích a logicky argumentovat |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit klíčové pojmy, koncepce, teorie a metodologii kognitivních věd |
orientovat se ve vývoji kognitivních věd a jejích příslušných oblastech |
charakterizovat hlavní díla představitelů jednotlivých oborů v rámci kognitivních věd |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat texty a odborné studie v jednotlivých oborech kognitivních věd |
interpretovat empirické i teoretické výsledky kognitivních věd a kriticky zhodnotit jejich klady a zápory |
odlišovat přínos jednotlivých oborů kognitivních věd pro studium lidské mysli |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|