|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / KPCHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
KPCHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Křesťanský pohled na člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
18 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/TAN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do teologického pohledu na člověka. Seznámit je s křesťanským pojetím lidské osoby na základě četby biblických textů, významných autorů západní teologicko-filosofické tradice (Augustin z Hippo, Bonaventura z Bagnoreggia, Pico della Mirandola) a současných myslitelů (Romano Guardini, Joseph Ratzinger, Rémi Brague).
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost v rozsahu odpřednášené látky a základní literatury. Vypracování a přednesení krátkého referátu.
|
Obsah
|
Biblický pohled na člověka: stvoření člověka a světa podle Genese I: výklad textu versus otázky přírodních věd; antropologie v hebrejské Bibli: člověk jako Boží obraz, lidský hřích, spása a milost; novozákonní antropologie: člověk ve světle příběhu Ježíše z Nazareta; základní témata v dějinách teologické reflexe: problematika vztahu Boží milosti a lidského jednání, otázka lidské svobody (Augustin); osoba a přirozenost, vztah duše a těla (Tomáš Akvinský), smrt a nesmrtelnost, putování k věčnosti (Bonaventura z Bagnoreggia); středověký pohled na člověka a "antropologický obrat" v novověku (Pico della Mirandola); novější koncepty: křesťanský a ateistický humanismus (Romano Guardini); lidská osoba a dialogický personalismus (Martin Buber); člověk jako bytost sociální - rodina, společnost, stát (Joseph Ratzinger); současné otázky - ohrožení člověka, problematika techniky a ekologie, "digitální antropologie" (Rémi Brague).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní křesťanské reálie |
vysvětlit základní pojmy religionistiky |
vyjmenovat nejdůležitější biblické texty |
představit nejvýznamnější postavy Starého i Nového zákona |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zhodnotit souvislosti mezi historií, filosofií, teologií a spiritualitou |
vyhledat odbornou literaturu |
porozumět textu, tj. shrnout podstatný obsah a referovat o něm. |
analyzovat text, kriticky ho posoudit, interpretovat ho a diskutovat o něm |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vznik křesťanství |
vysvětlit základní pojmy teologické antropologie |
vyjmenovat charakteristiky křesťanské spirituality a liturgie |
vyjádřit podstatné prvky křesťanské víry |
rozlišit mezi křesťanstvím a ostatními náboženstvími |
orientovat se v nejdůležitějších proudech křesťanství |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat text, kriticky ho posoudit, interpretovat ho a diskutovat o něm |
spatřovat souvislosti mezi historií, filosofií, teologií a spiritualitou. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|