|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FZG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FZG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofie a zkušenost gestaltu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UFI/FZG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs trénuje čtení a diskusi zajímavých filozofických a psychologických textů tak, aby jim studenti porozuměli ve vlastní přítomné zkušenosti a s využitím principů gestalt psychologie a gestalt terapie, a to pro studium i pro život. Studenti se seznámí s principy gestaltového přístupu v psychologii a využijí je k většímu porozumění sdělením textů i sobě samým. S využitím gestaltu si osvojí základní principy kontaktu, komunikace a sdílení myšlenek i pocitů; ve vlastní zkušenosti prozkoumají jejich různé role. Kurs respektuje individuální odlišnost studentů, vyžaduje však určitou ochotu k sebereflexi. Pro dostatečnou efektivitu je maximální počet účastníků jednoho kursu omezen na dvacet. Účast je nutná v prezenční formě, pro kombinované studenty případně formou soustředění. Celkovým cílem kursu je zvýšení vědomé práce s texty i s vlastními myšlenkami a pocity, a rovněž zlepšení komunikačních dovedností studentů, potřebných mj. pro úspěšné uplatnění znalostí u zkoušek z filozofie.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na seminářích, domácí příprava na práci se seminárními texty a plnění experimentů; v závěru kursu vykázání získaných poznatků, zkušeností i dovedností v krátké písemné práci a prezentaci jí i získaných poznatků i dovedností.
|
Obsah
|
1. Základní význam a principy gestaltového přístupu (v psychologii, psychoterapii a ve filosofii)
2. Spojení mezi gestalt přístupem a filosofií, fenomenologický přístup, význam uvědomění si obsahu myšlenky a prožitku; zkušenost s texty a myšlenkami E. Fromma
3. Role a obsah zkušenostních experimentů, význam emocí, tělesných prožitků a jednání; princip "tady a teď", kontakt
4. Experimenty s uvědomováním si zkušenosti ("horká židle", myšlenky, emoce, tělesné prožitky, "studijní práce" v holistickém pojetí)
5. Život, kontrola a spontaneita v gestaltu a ve filosofii (F. Perls, F. Nietzsche, A. de Saint Exupéry)
6. Gestaltová teorie účastnického pole a distribuce společné intelektuální i emocionální práce; experiment, komunikace a spolupráce
7. Gestaltová práce s reflexemi a pochopením filosofických myšlenek ve vztahu já-to (na př. myšlenek A. de Saint-Exupéryho)
8. Pravdivost, odpovědnost a uvědomění ve vztahu já-ty (práce s myšlenkami M. Bubera)
9. Prostředky a překážky komunikace osobních i filosofických myšlenek
10. Osobnost a osobnostní "střed" v jednání i komunikaci
11. Filosofie života a praktická filosofie ve spojení s gestalt přístupem (F. Nietzsche, pragmatismus a post-fenomenologické přístupy)
12. Prezentace k praktickému využití poznatků a zhodnocení kursu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Elektronické opory ve výuce zveřejněné vyučujícím prostřednictvím Courseware..
-
Základní:
Perls, F.; Hefferline, R. F.; Goodman, P. Gestalt terapie : vzrušení lidské osobnosti a její růst. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2004. ISBN 80-7254-507-8.
-
Základní:
Perls, Frederick S. Gestalt terapie doslova. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-7198-115-X.
-
Doporučená:
Saint-Exupéry, Antoine de. Citadela. Praha : Vyšehrad, 1984.
-
Doporučená:
Mackewn, Jennifer. Gestalt psychoterapie : moderní holistický přístup k psychoterapii. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-922-4.
-
Doporučená:
Buber, Martin. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.
-
Doporučená:
Sokol, Jan. Malá filosofie člověka a slovník filosofických pojmů. 3. rozšíř. vyd. Praha : Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-253-5.
-
Doporučená:
Patočka, Jan. Tělo, společenství, jazyk, svět. 1. vyd. Praha : ISE, 1995. ISBN 80-85241-90-0.
-
Doporučená:
G. M. Yontef. Uvědomění, dialog a proces. (Awarness, Dialogue and Process, New York, 1991.
-
Doporučená:
Joyce, Phil; Sills, Charlotte. Základní dovednosti v gestalt psychoterapii. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-771-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
uvést princip teoretického, resp. fenomenologického odstupu a zkoumání |
rozumět textům běžným racionálním rozborem |
orientovat se v běžných rozdílech komunikace a komunikačních situací |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozlišovat a analyzovat význam pojmů v závislosti na jejich kontextu |
reflektovat a formulovat své pochopení myšlenek a pocitů |
přiměřeně diskutovat o svých poznatcích |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat principy gestalt přístupu a jejich spojení s filosofií |
vysvětlit význam filosofických myšlenek a motivů zpracovaných v kursu |
popsat spojení prvků gestalt přístupu s filosofií v oblasti osobního růstu a komunikace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat texty i skutečnosti s využitím gestalt principů |
propojit zpracovávané myšlenky a zkušenost ke konkrétnějšímu pochopení poznatků |
aplikovat získané poznatky k osobnostnímu rozvoji, speciálně v oblasti komunikace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Metodické vedení experimentů a diskuse |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|