|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FTLFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FTLFB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Latinská filozofická terminologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do latinské filozofické terminologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
6 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do základů latinské filozofické terminologie prostřednictvím výkladu základů latinské gramatiky a prostřednictvím četby úryvků klasických latinských filozofických textů. Ambicí kursu je naučit studenty dohledat v latinských originálech pasáže nalezené v moderních překladech klasických textů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na semináři, 2 referáty a písemné testy.
Zkouška: klausurní práce analýza terminologie ve vybrané pasáži latinského filosofického textu ověřující aktivní znalost latinské filosofické terminologie a/nebo filosofické terminologie v latině
|
Obsah
|
1. Marcus Tullius Cicero Laelius de amicitia, Tusculanae disputationes. Úvod do četby a studia latinských filosofických textů.
2. Základy křesťanské víry vybrané modlitby a biblické pasáže. Latinské slovní druhy, gramatické kategorie, deklinace, konjugace, gradace. Sloveso esse.
3. Známé latinské výroky. Titus Lucretius Carus De rerum natura. Lucius Aeneus Seneca Epistula 16, De beneficiis aj. Složeniny s esse.
4. Quintus Septimius Florens Tertullianus De carne Christi, Adversus Praxeam, Apologeticum 47, Adversus Marcionem. Marius Victorinus Adversus Arium. Deponentní slovesa. Pojem substantia.
5. Aurelius Augustinus De Trinitate, De civitate Dei, Confessiones. Anicius Manlius Severinus Boethius In Isagogen Porphyrii, De hebdomadibus. Konjunktivy tvořené od prézentního kmene. Nepravidelná slovesa velle, nolle, malle. Vazba akuzativu s infinitivem. Pojmy praedicabilia a praedicamenta.
6. Ioannes Scotus Eriugena De divisione naturae. Anselmus Cantuariensis Proslogion. Pojem natura. Aktivní participium prézenta a pasivní participium perfekta. Neurčitá zájmena, nepravidelné stupňování adjektiv.
7. Bernardus Claraevallensis De gradibus humilitatis et superbiae. Petrus Abaelardus Dialectica, Ethica seu Scito teipsum. Hugo de sancto Victore Didascalicon de studio legendi. Pojem intentio.
8. Albertus Magnus De vegetabilibus et plantis, Summa theologica, Summa de creaturis. Thomas de Aquino De ente et essentia, Summa theologica. Skloňování adjektiv. Ablativ absolutní. Ukazovací zájmena. Nepravidelná slovesa ferre, ire, fieri. Pojmy ens, essentia.
9. Bonaventura In IV libri Sententiarum commentarius, Itinerarium mentis in Deum, Quaestiones disputatae de scientia Christi, De reductione artium ad theologiam. Roger Bacon Opus majus. Pojmy ratio a intellectus.
10. Johannes Duns Scotus. Guillelmus de Ockham. Genitiv přivlastňovací. Pojmy haecceitas, subiectum, obiectum.
11. Nicolaus de Cusa De docta ignorantia, De visione dei, De coniecturis. Marsilio Ficino. Franciscus Patritius. Francis Bacon Verulamensis. Korelativní zájmena. Imperativy. Pojem spatium.
12. Ioannes Amos Comenius De rerum humanarum emendatione consultatio catholica. Renatus Cartesius Regulae ad directionem ingenii. Benedictus Spinoza Ethica ordine geometrico demonstrata. Immanuel Kant. Joseph Gredt Elementa philosophiae aristotelico-thomisticae. Skloňování výrazů nemo a nihil. Gerundivum a gerundium. Pojem structura.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vyučující na začátku semestru zveřejní základní literaturu a texty na Courseware..
-
Doporučená:
Pech, J. Latina pro gymnázia 1. Leda, Praha, 1999.
-
Doporučená:
Pech, J. Latina pro gymnázia 2. Praha, Leda, 1999.
-
Doporučená:
Latinitatis medii aevi lexicon Bohemorum - Slovník středověké latiny v českých zemích, I-II.. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Pražák, J. - Novotný, F. - Sedláček, J. Latinsko-český slovník. Praha : KLP, 1999.
-
Doporučená:
Nechutová, J. Středověká latina. Brno : FF MU, 1995.
-
Doporučená:
Nechutová, J. Texty ke cvičením ze středověké latiny. Brno, 1995. ISBN 80-210-1058-4.
-
Doporučená:
Floss, K. - Nejschleba, T. Úvod do latinské filozofické terminologie a četby. Olomouc : FF UP, 2000.
-
Doporučená:
Nechutová, J.; Hejnic, J. Úvod do studia středověké latiny. Brno, 1977.
-
Doporučená:
Nechutová, J. Výbor latinských filozofických textů pro posluchače oboru filozofie. Praha, 1968.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
24
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat alespoň jeden cizí jazyk, nejlépe angličtinu (min. pasivně) |
ovládat s porozuměním odborný jazyk (v češtině) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky přistupovat ke zdrojům (pramenným i sekundárním textům) |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
rozumět sdělením různého typu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy latinské filosofické terminologie |
charakterizovat specifika latinské filosofické terminologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dohledat v latinském filosofickém textu citovanou pasáž a ověřit její formální i věcnou správnost |
najít a ověřit v latinské sekundární literatuře konkrétní faktografickou znalost |
najít k českému překladu v originálním filosofickém textu příslušnou terminologii a ověřit adekvátnost i konzistenci jejího překladu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|