|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FJAZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FJAZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofie jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UFI/FJAZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do filozofie jazyka a seznámit je s hlavními teoriemi významu. Analyzovat filozofické problémy jako problémy jazyka. Vyložit základní odbornou terminologii a představit nejvlivnější myslitele analytické a post-analytické filozofické tradice. Ukázat studentům, že jazyk je sice základním prostředkem, jejž každodenně používají při dorozumívání s ostatními a při orientaci ve světě, nicméně jeho podstata a mnohé principy fungování zůstávají nesamozřejmé a podivuhodné.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce. Závěrečný písemný test.
|
Obsah
|
Reference a singulární termíny: smysl a denotát vlastních jmen (G. Frege), definitní deskripce (B. Russell, P. F. Strawson, K. Donnellan), svazková teorie vlastních jmen (J. Searle), rigidní designace a možné světy (S. Kripke).
Sémantika a syntax: význam a verifikace, analytické a syntetické věty (R. Carnap, W. v. O. Quine), význam a pravdivostní podmínky, možné světy a intenzionílní logika (D. Davidson, A. Tarski, N. Chomsky, R. Montague), význam jako užití jazyka, řečové hry a pravidla (L. Wittgenstein), význam a intencionalita (P. Grice).
Sémantika a pragmatika: konstativy a performativy, lokuce, ilokuce, perlokuce (J. L. Austin), řečové akty (J. Searle), konvenční a konverzační implikatury (P. Grice), komunikace a konvence (D. Lewis).
Filozofické koncepce metafory.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hum/?course=kfi_fjaz
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Peregrin, Jaroslav. Kapitoly z analytické filosofie. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2005. ISBN 80-7007-207-5.
-
Základní:
Marvan, Tomáš. Otázka významu : cesty analytické filosofie jazyka. Vyd. 1. Praha : Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-33-0.
-
Rozšiřující:
Lycan, W. G. Philosophy of Language. A Contemporary Introduction. London: Routledge, 2008.
-
Doporučená:
Martinich, A. P., Sosa, D. (eds.). A Companion to Analytic Philosophy. Oxford : Blackwell, 2001.
-
Doporučená:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : druhá čítanka. 2., přeprac. vyd. Praha : O.P.S., 2006. ISBN 80-903733-1-9.
-
Doporučená:
Fiala, J. Analytická filosofie : první čítanka : texty. ZČU, FF, 2005.
-
Doporučená:
Fiala, Jiří. Analytická filosofie : třetí čítanka ; uspořádal Jiří Fiala. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-238-9518-4.
-
Doporučená:
Kolář, Petr. Argumenty filosofické logiky. Praha : Filosofia, 1999. ISBN 80-7007-121-4.
-
Doporučená:
Miller, Alexander. Philosophy of language. 2nd ed. Montreal : McGill-Queen's University Press, 2007. ISBN 978-0-7735-3338-7.
-
Doporučená:
Valenta, Lubomír. Problémy analytické filozofie : historický úvod : počátky a první období (od Frega po Carnapa). 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. ISBN 80-7182-150-0.
-
Doporučená:
Coffa, J. A. The Semantic Tradition from Kant to Carnap. Cambridge : Cup, 1991.
-
Doporučená:
Hvorecký, J., Marvan, T. (eds.). Základní pojmy filosofie jazyka a mysli. Nymburk : O.P.S., 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
6
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolventi kurzu se budou orientovat v základních koncepcích filozofie jazyka a budou obeznámeni s jejími klíčovými představiteli. Osvojí si metodu logicko-sémantické analýzy jazyka a budou připraveni k vlastní filozofické reflexi smysluplnosti toho, co oni i ostatní říkají, když jazyk používají |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|