|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TAM4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TAM4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie a metoda 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/FPA2
|
Vyloučené předměty
|
KAR/FPA2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednáška pojednává o formálních a prostorových vlastnostech artefaktů a jejich studiu v současné archeologii prostřednictvím tradičních i matematických metod. Pokračování přednášky TAM3.
|
Požadavky na studenta
|
Stručná seminární práce (3-5 normostran) vycházející z látky a ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Úvod do teorie v archeologii (vymezení teoretického bádání a odlišení od empirických činností).
2. Základní terminologie a referenční rámce.
3. Základní principy kladení teoretických otázek a hypotéz.
4. Problematika vytváření teoretických modelů.
5. Variabilita interpretačních přístupů.
6. Základní elementy lidského světa (artefakty, ekofakty, sociální instituce a kulturní texty).
7. Základní procesy utváření lidského světa (socializace, adaptace, specializace, komunikace, exprese).
8. Studium struktur a událostí ve světě forem.
9. Studium struktur a událostí v prostoru.
10. Studium struktur a událostí v čase a prostředky sociální paměti.
11. Základní paradigmata v archeologii (pojem paradigma, romantické, evoluční a kulturně historické paradigma).
12. Základní paradigmata v archeologii (procesuální a postprocesuální paradigma).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom a v Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Trigger, Bruce G. A history of archaeological thought. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-33818-9.
-
Doporučená:
Johnson, Matthew. Archaeological theory : an introduction. Chichester : Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-0015-1.
-
Doporučená:
Renfrew, Colin; Bahn, Paul G. Archaeology : the key concepts. 1st ed. London : Routledge, 2005. ISBN 0-415-31758-4.
-
Doporučená:
Renfrew, Colin; Bahn, Paul G. Archaeology : theories methods and practice. London : Thames & Hudson, 2000. ISBN 0-500-28147-5.
-
Doporučená:
Kuna, Martin. Archeologie pravěkých Čech. 1, Pravěký svět a jeho poznání. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2007. ISBN 978-80-86124-75-9.
-
Doporučená:
Soukup, Václav. Dějiny antropologie : encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3.
-
Doporučená:
Komárek, S. Příroda a kultura. Svět jevů a interpretací.. Praha: Galileo., 2008.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Doporučená:
Kristiansen, Kristian. The discipline of archaeology. In: Cunliffe, B. - Gosden, Ch. - Joyce, R. A. (esd.), The Oxford handbook of archaeology. Oxford, 2009. ISBN 9780199271016.
-
Doporučená:
viz kurz TAM3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne základy současné archeologické teorie a metody |
Shrne problematiku základních principů kladení teoretických otázek a hypotéz |
Shrne problematiku vytváření teoretických modelů |
Vysvětlí pojmy archeologické teorie a metody |
Vysvětlí výstavbu archeologického modelu |
Vysvětlí základní paradigmata v archeologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen specifického přístupu k artefaktovým, ekofaktovým a přírodním pramenům |
Je schopen definovat prostorové vlastnosti artefaktů |
Je schopen identifikovat struktury a událostí ve světě forem |
Je schopen identifikovat struktury a událostí v prostoru |
Kriticky hodnotí informace týkající se předmětu studia |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|