|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / LEA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
LEA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lexikologie angličtiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAJ/LA
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se podrobně seznámí se lexikologií, jazykovými rovinami a plány. V praktickém kontextu se probere lexikografie, typy slovníků, sémantika a semaziologie, syntaktické, sémantické a pragmatické aspekty slovní zásoby. Dále student v základech pronikne do lexikologie a etymologie. Na praktických příkladech si procvičí synonyma, antonyma, homonyma, homofona, paronyma.
|
Požadavky na studenta
|
Doporučená pravidelná docházka. Úspěšné splnění písemného testu min. na 75 % a ústního pohovoru. Písemný referát.
|
Obsah
|
1. týden: Úvod do lexikologie
2. týden: Variety angličtiny; britská a americká angličtina
3. týden: Slovotvorba I
4. týden: Slovotvorba II
5. týden: Slovotvorba III
6. týden: Kolokace a idiomy
7. týden: Synonyma a antonyma
8. týden: Homonyma a homofona
9. týden: Pragmatické aspekty slovní zásoby
10. týden: Lexikografie, typy slovníků
11. týden: Trendy vývoje lexika
12. týden: Rekapitulace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Knittlová, Dagmar. Kapitoly z lexikologie angličtiny : Určeno pro posl. filozof. fak. Univ. Palackého. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1988.
-
Základní:
Vorel, Robert. Lexikologie angličtiny v 77 otázkách a odpovědích. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-67-9.
-
Doporučená:
Peprník, Jaroslav. English lexicology. Olomouc:Univerzita Palackého, 2003.
-
Doporučená:
McCarthy, Michael, O´Dell, Felicity. English Vocabulary in Use. Advanced. Cambridge: Cambridge University Press, 2017.
-
Doporučená:
Čermák, František. Lexikon a sémantika. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2010. ISBN 978-80-7422-020-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
adekvátně definovat jednotlivé jazykové roviny |
ovládat základní odbornou lingvistickou terminologii |
ovládat anglický jazyk na úrovni B1- B2 dle SERRJ pro cizí jazyky |
disponovat dostatečně širokou a pestrou slovní zásobou v souladu s referenční úrovní B1 dle SERRJ |
správně se orientovat ve významových vztazích mezi slovy (homonyma, hyponyma, hyperonyma, antonyma, synonyma) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně používat široký repertoár lexikálních prostředků |
identifikovat významové vztahy mezi lexikálními jednotkami |
rozlišit základní pravidla slovotvorby v angličtině (zejména derivace) |
prokázat schopnost práce s různými druhy slovníků a znalost základních slovníkových hesel |
specifikovat odlišnosti ve slovní zásobě mezi britskou a americkou angličtinou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
prokázat znalosti odborné terminologie z oblasti anglické lexikologie |
rozlišit jednotlivé vývojové fáze angličtiny a varianty angličtiny |
správně definovat hlavní slovotvorné procesy v angličtině |
vysvětlit složky významu slova (denotace, konotace) |
adekvátně používat širší slovní zásobu angličtiny na základě znalostí lexikální sémantiky a frazeologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prokázat schopnost tvořit slova pomocí osvojených anglických slovotvorných metod a postupů |
aktivně používat nově nabytou slovní zásobu v praktické komunikaci |
provést lexikální analýzu vybraných textů |
interpretovat sémantické vztahy mezi lexikálními jednotkami ve struktuře anglického lexika |
kategorizovat lexikální jednotky v angličtině z hlediska slohového rozvrstvení (slova spisovná, hovorová, knižní, expresivní, neologismy, termíny a ostatní) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|