|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAJ / CBL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAJ
/
CBL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současná britská literatura
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
38 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu vyučovaného v angličtině je seznámit studenty se znaky postmodernismu v současné britské literatuře, zejména proměnami románového tvaru a směřováním k hybridnosti. Pozornost je nejprve věnována možnostem a omezením románového experimentu v dílech Lawrence Durrella, Williama Goldinga, B.S. Johnsona a Roberta Nyea, posléze průnikům a modifikacím tradice a experimentu Johna Fowlese, Anguse Wilsona a J.G. Farrella, dále vývoji, charakteristickým rysům a představitelům tzv. univerzitního románu (Malcolm Bradbury, David Lodge) a současným britským spisovatelkám, např. Beryl Bainbridgeové, Angele Carterové a Emmě Tennantové. Závěrečná část kurzu se soustřeďuje na vývojové tendence a znaky "nové" britské prózy, např. excentrismus, společenskou decentralizaci a etnickou různorodost autorů (Kazuo Ishiguro, Timothy Mo, Salman Rushdie). Součástí kurzu je rovněž reflexe člověka a společnosti v dílech populární literatury.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění průběžného a závěrečného testu. Prezentace.
|
Obsah
|
Orientační témata přednášek:
1. Možnosti a meze románového experimentu. Lawrence Durrell (Alexandrijský kvartet), William
Golding (Pán much) a Anthony Burgess (Mechanický pomeranč).
2. Možnost a meze románového experimentu. B.S.Johnson, Julian Mitchell, Andrew Sinclair.
3. Tradice a experiment v současném britském románu. John Fowles.
4. Tradice a experiment v současném britském románu. Prolínání "divadla života" se skutečným
divadlem v díle Anguse Wilsona. Proměny historického románu v díle J. G. Farrella.
5. Proměny a vývoj univerzitního románu (The Campus Novel). Malcolm Bradbury.
6. Parodie v díle humoristy, satirika a literárního kritika Davida Lodge.
7. Současné britské spisovatelky. Iris Murdoch, Doris Lessing.
8. Současné britské spisovatelky A. S. Byatt, Beryl Bainbridge, Angela Carter.
9.-13. Nová jména britské prózy. Společenská decentralizace. Etnická rozrůzněnost
autorů. Tématické obohacení britské prózy. Ian McEwan, Martin Amis, William Boyd, Graham Shift,
Julian Barnes, Peter Ackroyd. Britští spisovatelé nebritského původu. Timothy Mo, Kazuo Ishiguro,
Salman Rushdie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
ENGLISH, J. F. (ed.). A Concise Companion to Contemporary British Fiction. Blackwell Publishing Limited, 2006.
-
Doporučená:
Franková, M. Britské spisovatelky na konci tisíciletí. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
-
Doporučená:
MENGHAM, R.; TEW, P.; LANE, R. J. Contemporary British Fiction. Polity Press, 2003.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, P. (ed.). Hedvábný manšestr: Gutenbergova čítanka moderní britské literatury. Překl. Pavel Dominik a kol.. Praha: Gutenberg, 2001.
-
Doporučená:
Hilský, Martin. Současný britský román. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-00-3.
-
Doporučená:
BRADFORD, R. The Novel Now: Contemporary British Fiction. Blackwell Publishing Limited, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
8
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
8
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné podmiňující předměty |
- disponovat znalostí anglického jazyka na úrovni B2 podle SERR; |
- definovat základní literární pojmy; |
- rámcově se orientovat v klíčových literárních směrech a proudech; |
- orientovat se v základních historických souvislostech vývoje Velké Británie, především v závěru 20. století a na začátku nového milénia; |
- orientovat se v aktuálním kulturním dění Velké Británie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- používat základní odborné pojmosloví; |
- porozumět literárním dílům; |
- porozumět hlavním myšlenkám daných literárních děl; |
- adekvátně sumarizovat literární díla; |
- aktivně se zapojovat do diskuse na dané téma; |
- na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního díla. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni: - vysvětlit a identifikovat znaky postmodernismu v současné britské literatuře, - popsat možnosti a omezení románového experimentu v dílech Lawrence Durrella, Williama Goldinga, B.S. Johnsona a Roberta Nyea, - vysvětlit vývoj, charakteristické rysy a představitele tzv. univerzitního románu, - vyjmenovat současné britské ženy spisovatelky, - vysvětlit vývojové tendence a znaky "nové" britské prózy, např. excentrismus, společenskou decentralizaci a etnickou různorodost autorů |
- uvést do souvislosti klíčová díla současné britské literatury s významnými kulturněhistorickými událostmi; |
- pojmenovat a vysvětlit literární směry a proudy v anglické literatuře 20. století. |
- popsat signifikantní rysy kulturního a společenského vývoje na území Velké Británie na konci 20. století a na počátku 21. století; |
- identifikovat vývojové linie a koncepce moderní britské prózy, poezie a dramatu; |
- orientovat se ve významných dílech moderní britské literatury. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- porozumět danému dílu britské provenience; |
- adekvátně interpretovat dané literární dílo; |
- vysvětlit a identifikovat znaky postmodernismu v současné britské literatuře; |
- popsat možnosti a omezení románového experimentu v dílech Lawrence Durrella, Williama Goldinga, B. S. Johnsona a Roberta Nyea aj.; |
- vysvětlit vývoj, charakteristické rysy a představitele tzv. univerzitního románu; |
- vysvětlit vývojové tendence a znaky tzv. nové britské prózy, např. excentrismus, společenskou decentralizaci a etnickou různorodost autorů. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|