|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KÚP / JESLP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KÚP
/
JESLP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Judikatura ESLP
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Judikatura Evropského soudu pro lidská práva
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
53 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Smyslem výběrového předmětu "Judikatura Evropského soudu pro lidská práva" by mělo být vedle bližšího seznámení se samotnými teoretickými znalostmi o dané problematice rovněž osvojení schopnosti orientace v praktické rozhodovací činnosti nejvýznamnějšího soudu v evropském regionu, který je povolán k ochraně lidských práv. Náplní tohoto výběrového předmětu je průřez komplexní problematikou ochrany základních lidských práv a svobod před Evropským soudem pro lidská práva. V úvodu bude věnována pozornost Evropskému soudu pro lidská práva jako instituci a Evropské úmluvě o lidských právech jako dokumentu, jejich vývoji, významu a zasazení do evropských souvislostí. Jádro předmětu představuje řízení před Evropským soudem pro lidská práva, přičemž největší důraz je kladen na samotnou judikaturu soudu. Judikatura Evropského soudu pro lidská práva, tematicky rozčleněná do okruhů, jako například právo na spravedlivý proces, absolutní práva, politická práva, bude probírána v návaznosti na judikaturu Ústavního soudu ČR tak, aby byla studentům poskytnuta možnost komparace rozhodovací činnosti obou výše uvedených soudů. Cílem předmětu je prohloubení orientace studentů v oblastech procesních řízení. Bude se jednat především o procesní řízení u Evropského soudu pro lidská práva v návaznosti na procesní řízení u vnitrostátních soudů, a to jak soudů obecných, tak u Ústavního soudu ČR. Hlavní důraz bude kladen především na hmotněprávní argumentaci judikatury Evropského soudu pro lidská práva, která představuje vodítko pro soudní praxi v České republice.
|
Požadavky na studenta
|
absolvování předmětů ústavní právo a státověda domácí příprava spočívající ve studiu vybrané judikatury Evropského soudu pro lidská práva aktivní přístup na přednáškách, splnění podmínek pro udělení zápočtu, složení zkoušky
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky; Rada Evropy, Evropský soud pro lidská práva a Evropská úmluva o lidských právech - historie, vývoj, význam
- Rada Evropy - důvody vzniku - historické souvislosti, členské státy, funkce
- Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen Úmluva) - význam, obsah, vývoj, jednotlivé dodatkové protokoly
- Evropský soud pro lidská práva - statut, vývoj, složení
2. Vztah Úmluvy a LZPS, aplikace Úmluvy a jejích protokolů
- Návaznost aplikace Úmluvy na řízení před vnitrostátními soudy
- Aplikace Úmluvy a jejích protokolů - územní, věcná, osobní a časová aplikace Úmluvy a jejích protokolů
3. Řízení před ESLP I., formální náležitosti podání stížnosti
4. Judikatura ESLP
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v systému Moodle, který obsahuje všechny podstatné informace a materiály k předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hubálková, Eva. Evropská úmluva o lidských právech a Česká republika : judikatura a řízení před Evropským soudem pro lidská práva. Praha : Linde, 2003. ISBN 80-7201-417-X.
-
Základní:
Klíma, Karel. Evropské právo. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2011. ISBN 978-80-7380-335-3.
-
Základní:
Prouzová, Anna. Evropský soud pro lidská práva : organizace, pravomoci a řízení. Praha : Linde, 2004. ISBN 80-7201-500-1.
-
Základní:
Odehnalová, Jana. Ochrana lidských práv v ústavním a evropském kontextu. První vydání. 2016. ISBN 978-80-87956-45-8.
-
Doporučená:
Kmec Jiří, Kosař David, Kratochvíl Jan, Bobek Michal. Evropská úmluva o lidských právech. Praha, 2012. ISBN 978-80-7400-365-3.
-
Doporučená:
Čapek Jan. Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod. Praha, 2010. ISBN 978-80-7201-789-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
15
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ústavní právo 1, 2 |
seznámení se samotnými teoretickými znalostmi o dané problematice rovněž osvojení schopnosti orientace v praktické rozhodovací činnosti nejvýznamnějšího soudu v evropském regionu, který je povolán k ochraně lidských práv |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prohloubení orientace studentů v oblastech procesních řízení u Evropského soudu pro lidská práva v návaznosti na procesní řízení u vnitrostátních soudů, a to jak soudů obecných, tak u Ústavního soudu ČR
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit instituce Evropského soudu pro lidská práva (dále jen ESLP) a Evropského soudního dvora
identifikovat cíle výuky předmětu JESLP
vysvětlit politické a právní důvody vzniku Rady Evropy
klasifikovat jednotlivé atributy spravedlivého procesu
aplikovat teoretické poznatky o řízení před ESLP na konkrétní judikáty
uvést do souvislosti charakteristiky jednotlivých fází řízení před ESLP
analyzovat přístup jednotlivých členů Rady Evropy k vybraným lidským právům a lidským svobodám srovnat průměrnou délku soudního řízení v ČR s jinými státy Rady Evropy
oddělit jednotlivé fáze řízení před ESLP
provést kalkulaci výdajů ČR na satisfakce úspěšných stěžovatelů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat a formulovat problémy se zahlceností ESLP
navrhnout dodatkové protokoly k Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod
shrnout dosavadní přínos postupného přijímání dodatkových protokolů
uvést do souvislosti obecné znalosti o řízení před ESLP s vybranými judikáty
zhodnotit význam soudních institucí zabývajících se ochranou lidských práv
shrnout výsledky dosavadní činnosti ESLP na poli ochrany lidských práv
odhadnout další možný vývoj Rady Evropy, Evropského soudu pro lidská práva a Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|